Sneeuwbal Truffles


Waarom deze truffels 'sneeuwballen' worden genoemd weet ik niet. Misschien omdat ze zo wit en zacht als sneeuw zijn? Maar èèn ding weet ik wel zeker, deze truffels zijn echt GE-WEL-DIG! Ik was een beetje sceptisch over deze truffels toen ik de ingrediënten zag, maar toch zei er iets in me dat ik ze moest proberen. DAT was pas een goede beslissing. 

Toen ik deze voor de eerste keer proefde deden ze me direct denken aan de Raffaello's die je in de winkel kunt kopen. Niet enkel van textuur, de kokosnoot & crème vulling & de amandel en het krokante van de chocolade, maar ook van smaak. Ik kan er echt geen ander woord voor vinden dan geweldig. Zeker waard om meermaals te maken!


De ingrediënten:

maakt 8

  • 55 gram kokosnoot
  • 30 gram poedersuiker
  • 50 gram ricotta kaas
  • 8 amandelen
  • 50 gram witte chocolade
  • 1 lepel + 1 thl zware room / 1/4 thl crisco
  • decoratie bv: kokosnoot, gekleurd suiker, sprinkels, ..

De bereiding:


- met een lepel meng de kokosnoot, de poedersuiker en de ricotta













- verdeel in, ongeveer, 8 gelijke stukken
- rol in een balletje en druk plat
- leg er een amandel in en rol terug in een balletje
















- leg op een bord met bakpapier op en zet voor 20 min in de koelkast
- smelt de chocolade:
~ in een dubbel boiler met de room *
~ in de microgolf ** 
-dip/rol de balletjes in de chocolade. Voor een gelijke en dunne laag heb ik met mijn vingers wat chocolade genomen en de balletjes tussen mijn vingers gerold. 
- leg ze terug op het bakpapier
- terwijl de chocolade nog nat is bestrooi met de decoratie. Je kan ze er ook inrollen als je wilt. Druk de decoratie in de chocolade, zo blijven ze eraan hangen als de chocolade hard word
- als ze allemaal bedekt zijn zet terug in de koelkast tot de chocolade hard is geworden




















* Dit is een pot op een laag vuurtje met wat water in. Zorg ervoor dat het water stoomt en zet er een schaal op, zorg dat het water de schaal niet raakt. Leg de chocolade en de room in de schaal en blijf roeren tot de chocolade gesmolten is.

** Smelt de chocolade in rondes van eerst 30 seconde en dan 15 sec. Als het gesmolten is kun je er de crisco bij roeren, dit is niet verplicht maar verdunt de chocolade



Smakelijk!










Dit is niet enkel een kerstperiode-lekkernij, je kan het eender wanneer maken en decoreren op eender welke manier.



Reacties