Speculoospasta


Ik weet niet wat jullie denken maar ik ben echt verzot op speculoospasta. Een boterhammetje hiermee slaag ik niet af. Toen ik zag hoe simpel dit eigenlijk was om te maken ben ik er meteen aan begonnen en sindsdien maak ik het altijd zelf. De smaak zit veel beter dan die van de winkel, het is niet zo droog en laten we eerlijk zijn, het is toch best cool om te zeggen 'yep, dit heb ik zelf gemaakt' :)

De ingrediënten:

maakt ongeveer 250-300gr

  • 120 ml melk
  • 35 gr donker bruine suiker
  • 170 gr speculaas koekjes, gebroken in stukjes
  • 70 gr crisco
  • 1/2 thl citroensap
  • snuifje zout

De bereiding:


- in een kookpot verwarm de melk net tot aan het kookpunt
- haal de pot van het vuur en roer er de bruine suiker bij (1)
- leg er de speculaas koekjes bij en laat ze even weken (2)
- roer tot alle koekjes zijn gesmolten en je een geheel hebt (3)
- giet dit in een blender
- was de kookpot uit
- in de kookpot smelt de crisco op een laag vuurtje (4)


- terwijl de blender draait giet er in een zachte stroom de gesmolten crisco bij
- voeg citroensap en zout toe en blender tot een geheel
- giet in een bokaal of een bakje met deksel, zet 1u in de koelkast voor gebruikt


Ik heb een lege bokaal van speculoospasta gebruikt. Ik wou geen ander bokaal gebruiken want ik wou niet dat de pasta de smaak van wat er vroeger in de bokaal zat kon overkrijgen.


Links zie je de smeuïge pasta die wij net hebben gemaakt en recht de pasta van Lotus. Het is makkelijker om uit te smeren en je ziet gewoon dat het niet zo droog is als de echte. 
Ik zie net dat onze pasta er precies wat groen uitziet, ik verzeker je dat dat gewoon het licht is!

Smakelijk!

Reacties