Duimprint koekjes


Geen idee waarom maar ik vind confituur koekjes, zoals deze duimprint koekjes of linzer koekjes, echte kerst koekjes. Is het door de poedersuiker die net op sneeuw lijkt of door de rode kleur van de confituur. Ik weet het niet maar ik krijg al helemaal zin in kerstmis. 

De koekjes alleen zijn, vind ik, een beetje droog. Maar in combinatie met de confituur zijn ze echt heerlijk. Ze gaan ook makkelijk binnen, ik heb dit bord met mijn leven moeten beschermen anders had ik niets om aan jullie te laten zien. Zelf mijn zus die graag krokante koekjes eet en echt een hekel heeft aan 'platte' koekjes heeft er toch wel een paar met smaak naar binnen gespeeld.

Ik heb nu aardbei en 4 vruchten confituur gebruikt, maar je kan echt eender welke confituur gebruiken. Gebruik wel confituur zonder stukjes, moesten er toch stukjes in zitten probeer er dan naast de scheppen en de stukjes in de pot te laten. Een tipje, meng de confituur eerst even in de pot zodat alles wat losser komt en je het makkelijker in de koekjes krijgt. Je kan eventueel ook nutella gebruiken.


De Ingrediënten:

maakt +- 25 koekjes

  • 25 gram suiker
  • 125 gram bloem
  • 115 gram boter, kamertemperatuur
  • 1/4 thl zout
  • 110 gram noten, naar keuze
  • 1 thl vanille extract
  • poedersuiker
  • confituur 

De Bereiding:


- in een foodprocessor hak de noten fijn tot een poeder, er mogen nog wel piep kleine stukjes inzitten
- doe deze in een mengkom en voeg de bloem, suiker en zout toe. Meng (1-2)
- snij de zachte boter in stukjes en voeg deze samen met de vanille extract bij in de mengkom (3)
- kneed alles goed door elkaar tot je een vaste deeg hebt
- verpak het deeg in plastic folie en leg 1 uur of overnacht in de koelkast (4)


- kneed het deeg terug zacht
- rol kleine balletjes en leg deze op een bakplaat die bedekt is met bakpapier
- druk de steel van een houten lepel 3/4 in het midden van elk balletje
- gebruik je vinger om het kuiltje groter te maken. Je mag ze best wel groot maken want door het bakken worden de kuilen wat kleiner


- bak 30 min op 170°C. 
omdat de koekjes later met poedersuiker bestuift worden maakt het niet uit hoe donker of licht ze zijn dus kan je twee bakplaten tegelijk bakken, eentje bovenaan en eentje onderaan in de oven. 
- haal uit de oven en van de bakplaat en laat afkoelen op een koelrek
- eens afgekoeld bestuif met poedersuiker


- gebruik twee theelepeltjes om elk kuiltje te vullen met wat confituur


Serveer op een bord en smullen maar! Smakelijk!

Reacties