Speculaas cupcakes


Twee jaar geleden toen mijn bak passie net begon kreeg ik voor mijn verjaardag een mini cupcake maker. Ik voelde me een echte bakker op dat moment. Ik had toen maar èèn vanille cake recept en met dat recept heb ik honderden mini vanille cakejes mee gemaakt. Zoals deze:


Maar altijd hetzelfde word saai na een tijdje. Ik wou experimenteren, na vanille komt er altijd chocolade. Ik had gewoon wat cacao bij de vanille cake recept gedaan en klaar. Maar mijn moeder die houd niet echt van chocolade dus moest ik verder experimenten. Ik trok de kast open en daar stond hij, de pot speculoospasta. Weeral maakte ik mijn vertrouwde vanille cake recept en kletste daar gewoon wat speculoospasta bij. Het heeft even geduurd maar ik had de juiste hoeveelheid speculoospasta gevonden. Ons moeder was tevreden en ik ook. En vooral, mijn moeder ontdekte een nieuwe liefde voor speculaas cupcakes. 

Toen ik recepten aan het zoeken was voor Sinterklaas moest ik gewoon speculaas cupcakes maken voor haar, want laten we eerlijk zijn, er is geen betere tijd in het jaar dan met Sinterklaas om speculaas gerechtjes te maken. Deze cupcakes krijgen hun smaak door koek-/speculooskruiden. Het liefst gebruik ik speculoospasta maar dit is wat ik nu vond...  Ik ga zeker nog verder zoeken naar cupcakes met speculoospasta. ik heb de laatste twee dagen al zoveel speculoos geschreven dat ik nu al spaculaas begin te schrijven. Moest je dit ergens tegen komen, excuses :). 

Koek-/speculaaskruiden kun je in (normaal gezien) alle supermarkten kopen. Ik heb ze gekocht in de Delhaize voor 1.25 euro en het lag bij de gewone andere kruiden. Je kan de kruiden ook zelf maken, maar ik had bijna geen van de kruiden die je nodig hebt dus heb het gewoon gekocht. Ik heb hiervoor dus ook geen recept, wel heb ik voor jullie een link naar de website van Piet Huysentruyt met alle kennis en hoeveelheden - Speculaaskruiden maken.

Laten we er nu maar eindelijk eens aan beginnen

De ingrediënten:

maakt 12 standaard cupcakes

  • 190 gram boter
  • 190 gram suiker
  • 190 gram zelfrijzende bloem
  • 1 1/2 thl koek-/speculaaskruiden
  • 3 eieren
  • 1 1/12 thl vanille extract
  • 3 lepels melk















De bereiding:


- verwarm de oven op 180°C
- crème de boter met de suiker
- mix er de eieren en vanille bij
- voeg er in kleine delen de bloem met kruiden aan toe en meng alles door elkaar. Doe het echt wel in kleine delen, ik had hier geen geduld voor en heb daarna mijn keuken kunnen afwassen van de bloem...
- meng er tenslotte de melk bij. Je zou nu een stevig, dik beslag moeten hebben


- vul een muffin vorm met cupcake wrappers en vul deze 2/3 vol
- bak 30 min op 180°C. 
- laat even in de vorm afkoelen en haal ze er uit om verder te koelen op een koelrek


Voor de ultieme speculaas ervaring spuit speculaas botercrème over de cupcakes en werk af met wat stukjes speculaas.

Smakelijk!

Reacties