Pepernoten


Als ik aan Sinterklaas denk is het eerste waar ik aan denk pepernoten. Dit is echt een must-have! Ik weet nog vroeger in de lager school telkens de Sint langs kwam gooide de zwarte pieten de pepernoten in de lucht en was het een hele chaos. Iedereen vloog op de grond opzoek naar pepernoten en later in de klas mocht je ze dan opeten. Ik vond dit het leukste deel van Sinterklaas.

Als je het niet doet voor de traditie of de smaak, doe het dan voor de geur. Man man, heerlijk was het om de keuken in te komen die helemaal naar pepernoten rook, dan als ik de oven open deed vloog er een wolkje van deze geur mijn kant uit. Heerlijk gewoon. Thuis wierden ze er niet goed van, dus heb ik enkele pepernoten in een zakje gestoken om er dagen later nog aan te kunnen ruiken. 
.. Dit klinkt een beetje eng.? Op naar het recept:


De ingrediënten:

maakt +-45

  • 75 gram boter
  • 60 gram donker bruine suiker
  • 2 gram speculaas kruiden
  • 125 gram zelfrijzende bloem
  • 2 lepels melk
  • snuifje zout

De bereiding:


- verwarm de oven op 160°C
- in een kom doe de bloem, suiker, kruiden, zout en bloem
- kneed het deeg tot een vast/droog deeg


- voeg er beetje bij beetje de melk aan toe terwijl je het deeg kneed
- kneed tot je een soepel deeg hebt. als het deeg plakt heb je er teveel melk bij gedaan en moet je er gewoon wat bloem bij doen


- rol kleine balletjes van het deeg en leg deze op een bakplaat met bakpapier. Het aantal en de grote van de pepernoten hangen af van hoe groot je de balletjes maakt
- druk de bovenkant van de balletjes plat


- bak 25-30 min in de oven op 160°C
- haal de pepernoten van de bakplaat en laat afkoelen op een koelrek. De pepernoten zijn nu nog zacht maar als ze afkoelen worden de hard

Smakelijk en fijne Sinterklaas! 

Reacties