Appel Muffins


Hier thuis zijn ze verzot op alles wat met appel gemaakt word. Ik moest bijna wekelijks appelcake maken, tijd voor iets anders dus.

Ik ben al een tijdje bezig met dit recept te verbeteren, het was met vallen en opstaan maar ik denk dat ik nu een schot in de roos heb.
Deze muffins hebben een lekkere, krokante korst en zijn super mals vanbinnen. Zelf vind ik dat er meer appels in mogen, het zijn namelijk appel muffins. Maar dat is persoonlijke voorkeur.


De ingrediënten:

maakt 12- 14/15

Muffins
  • 250 gram bloem
  • 1 thl bakpoeder
  • 1/2 thl bicarbonaat
  • 1/2 thl zout
  • 150 gram suiker
  • 50 gram bruine suiker
  • 1/2 thl kaneel, optioneel
  • 115 gram boter
  • 2 eieren
  • 1 1/2 thl vanille extract
  • 2 1/2 - 3 appels
  • 1 lepel appelmoes, optioneel
Topping
  • 50 gram bruine suiker
  • 15 gram boter
  • 15 gram bloem

De bereiding:


- verwarm de oven op 190°C en vet je muffins pan in
- met een vork meng de topping ingrediënten. Alles moet onder de boter zitten en het moeten kruimeltjes zijn
- meng de bloem, bakpoeder, bicarbonaat en zout
- rasp 1 appel en snij de andere in kleine blokjes, zet opzij
- crème de boter met de suikers
- mix in eieren en vanille extract
- meng in bloem mix
- meng in de appels en appelmoes

















- vul de vormen 2/3 vol
- bestrooi met de topping mix 


















- bak 35 minuten
- haal ui de oven en laat de muffins afkoelen in de vorm
- als de pan aanraakbaar is haal je de muffins eruit. Hou de vorm schuin en draai voorzichtig de muffins eruit. Trek er niet aan, laat ze er van zelf uitschuiven.
- laat verder afkoelen op een koelrek





Smakelijk!

Reacties