Mini Cheesecake


Na mijn No bake cheesecake ben ik toch wel een beetje verzot geraakt op cheesecake, al voelde ik mij wel een beetje bedrogen omdat die cheesecake met mascarpone en yoghurt is gemaakt en niet echte roomkaas. Daarom deze keer een cheesecake met roomkaas en die wel de oven moet!

De ingrediënten:

maakt 6

Korst
  • 6 koekjes, verkruimeld. ik gebruik petit beurre koekjes
  • 30 gram boter
Vulling
  • 200 gram roomkaas
  • 55 gram suiker
  • 1/4 thl vanille extract
  • 1 ei
Topping
  •  eender welke topping. bv verdikt sap. ik heb gelatine met kersensmaak gebruikt

De bereiding:

- verwarm de oven op 180°C
- vol een cupcake pan met wrappers
- in een blender of foodprocessor verkruimel de koekjes
- meng deze met de boter
- lepel in de vormen en druk met de vinger goed aan
- zet in de koelkast
















- in een mengkom meng het ei, de vanille en de suiker
- mix er de roomkaas bij. Het zal een heel loperig beslag worden
- lepel in de vormen op de korst
















- zet in de oven voor 35-40 minuten



- laat even op kamertemperatuur komen en zet dan 2 uur in de koelkast
- na 2u doe de topping op de cheesecakes
Als je een topping gaat gebruiken die warm bereid word maak dit dan na 1:30u en laat even afkoelen. Zet erna terug in de koelkast



Ik vond de dikte van de koek te dik daarom heb ik het recept aangepast zodat het was dunner is. Wil je een dikke korst zoals ik had verdubbel het recept van de korst.








Toen ik de cheesecakes uit de oven haalde waren ze helemaal opgezwollen en vol barsten. Toen ze een paar seconde uit de oven waren zakte ze weer in en waren de barsten gesloten (te zien op de foto toen ze uit de oven kwamen). Hoe langer ze op kamertemperatuur waren hoe harder ze begonnen te krimpen en in het midden in te zakken. Best wel interessant om te zien en nu hebben we een perfect putje voor de topping!

Smakelijk! 

Reacties