Kokosnoot hapjes

Ik ben nooit een echte voorstander geweest van kokosnoot, geef mij maar ananas, maar toen ik voor Pasen een (veel te grote) zak kokosnoot had gekocht moest ik dus wel een aantal dessertjes met kokos maken. Toen ben ik er toch van beginnen houden. Ik was dus zeer enthousiast om deze eens te proberen.

Het zouden koekjes moeten zijn, maar eigenlijk zijn het kleine explosie balletjes. Ze zijn erg kruimelig met een heerlijke kokosnoot smaak.
Ik vond de smaak op zich goed maar je kan er eventueel vanille -, amandel - of kokosnoot extract bij doen.


De ingrediënten:

maakt 12
  • 75 gram boter
  • 10 gram poedersuiker
  • 80 gram bloem
  • snuifje zout
  • 50 gr geraspte kokosnoot

Zo maak je ze:


- verwarm je oven op 180°C
- crème de boter met de poedersuiker
- mix in de bloem, zout en kokosnoot
- meng nog eens goed met een spatel zodat alles zeker goed onder elkaar is gemengd en je een samenhangend deeg hebt 














- verdeel het deeg in de helft. Beide helften verdeel je nog eens in twee. Nu zou je 4 delen moeten hebben. Verdeel elk deel dan nu nog eens in drie.
Of je kan de hele bol deeg wegen en dat gewicht dan delen door 12 en dan heb je het gewicht voor elk balletje
- rol elk stukje nu ongeveer tot een balletje. Zorg er wel voor dat ze ongeveer gelijk zijn. Ik had er èèn die veel kleiner was dan de andere en toen ik deze van de bakplaat wou halen explodeerde het tot kruimels omdat het te lang gebakken was
















- leg ze op een bakplaat met bakpapier, ze mogen best wel dicht bij elkaar liggen
- zet dit in de oven voor 15-20 minuten




















- laat ze ongeveer 2 minuten afkoelen op de bakplaat
- rol ze dan èèn voor èèn voorzichtig door poedersuiker
- leg ze op een koelrek. Leg er eventueel wat bakpapier/keukenpapier/een bord onder om de resten poedersuiker op te vangen

Presenteer ze in een schaaltje of op een bord met eventueel een servetje. Zoals ik al zei ze zijn best kruimelig en door de poedersuiker kan de buitenkant wat plakken.  



















Smakelijk!


Reacties