Earl Grey koekjes


Je hebt koffie mensen en je hebt thee mensen, ik ben zonder twijfel een thee mens. Het liefst heb ik fruit thee, maar mijn absolute favoriet is Earl grey. Als het lekker is om te drinken zal het toch ook wel lekker zijn om te eten?  YEP,  dat was het ook. De koekjes hebben af en toe een zachte, subtiele zoete smaak. Ik heb er ... ahum, een paar van gegeten en ik zou niet kunnen zeggen dat ze echt naar de thee smaken, maar dat kan aan mijn smaakpapillen liggen ook. Wel zijn ze verdomt lekker met een kopje Earl Grey thee. 


De ingrediënten: 

maakt +- 50, afhankelijk van hoe groot je ze maakt

  • 190 gram bloem
  • 1/2 thl bakpoeder
  • 1/2 thl zout
  • 1 lepel earl grey, ongeveer 4 thee zakjes
  • 85 gram boter
  • 100 gram suiker
  • 1 ei
  • 1/2 thl vanille

Zo maak je ze:


- doe in een blender of food processor de bloem, bakpoeder, zout en earl grey
- puls ongeveer 8-10 keer
- in een mengkom crème de boter met de suiker
- mix in de vanille en het ei
- meng er de droge ingrediënten mix bij
- meng het nog eens onder elkaar met een spatel of de hand
- verpak in plastiek folie en zet voor 1 uur in de koelkast
















- verwarm de oven op 180°C
- bestuif je werkbank met bloem en kneed het deeg nog eens
- rol het deeg uit tot de gewenste dikte
- gebruik uitstekers om vormen uit te steken
- leg op een bakplaat die bedekt is met bakpapier
- bak 15 min op 180°C en dan 2-5 min op 200°C 
hou het de laatste 2-5 min in het oog zodat ze niet te bruin worden
- leg op een koelrek en laat volledig afkoelen

Smakelijk!



Als je de helft van het recept maakt gebruik dan ook een halve ei. Kluts het ei in een kommetje en gebruik er de helft van. Als je een volledig ei gebruikt voor het halve recept word het deeg heel zacht en is het niet makkelijk om de vormen uit te snijden.

Op de foto is het label van Twinings Earl Grey te zien maar voor de koekjes zelf heb ik Lord Nelson Earl Grey gebruikt, ik vind dat de Lord meer smaak heeft.

Reacties