Fruittaart

Ik heb echt een hekel aan het maken van deze fruittaart, maar toch doe ik het opnieuw en telkens weet ik weer waarom ik er een hekel aan heb. Alles loopt mis. Dan laat ik het water van de banketbakkersroom in de gebakken taartbodem vallen, dan breekt de gehele bodem, dan mislukt de gelei voor de topping, het is altijd wel iets. een kleine tip, gebruik een kleine bakvorm, minder kans om de bodem te breken. Toen ik de fruittaart maakte voor de blog/foto's heb ik toch wel niet de verkeerde bakvorm gebruikt. In plaats van mijn kleine 22 cm bakvorm heb ik de grote 28 cm gebruikt. Jep, een hel om het uit de vorm te krijgen en natuurlijk brak de korst. oh, hemeltje toch..


Wat heb je nodig:

voor een taart van 20-28 cm 

  • 1 recept banketbakkersroom
  • 1/4 recept basic cookie dough
  • dunne laag vanille cake/ een kleine vanille cake, eventueel gewoon uit de winkel
  • witte chocolade
  • confituur
  • assortiment fruit
  • lichte confituur (bv abrikoos)

De bereiding:


- maak de basic cookie dough
- maak de banketbakkersroom
- als beiden lang genoeg in de koelkast hebben gestaan rol je de cookie dough uit
- indien je fruit uit blik gebruikt laat dit dan nu op keukenpapier uitlekken
- leg voorzichtig in de bakvorm, het deeg is heet zacht
- hef de kantjes omhoog en druk goed in de hoekjes

















- indien nodig werk het deeg wat bij met de overschot, zorg dat de hoekjes stevig genoeg zijn
- leg er een laag bakpapier over en wat blind bak materiaal, bv bonen, rijst of echte blind bak bonen. Gebruik geen zilverpapier, dit heb ik gebruikt de laatste keer gewoon om het gemakkelijk te maken maar het zilverpapier houd teveel warmte tegen en het deeg kan niet naar behoren bakken
- na het bakken laat de taart bodem afkoelen en haal uit de vorm
- smelt, au bain marie of in de microgolf, wat witte chocolade
- smeer een dun laagje witte chocolade op de taart bodem. Als er wat van de bodem of zijkanten zijn gebarsten of afgebroken kan je dit met de chocolade weer vast 'lijmen'



Gebruik wat minder dan ik heb gebruikt, want dit was toch wel wat veel hoor.










- Laat de chocolade hard worden, zet eventueel in de koelkast
- snij het fruit
- in een pannetje op het vuur voeg een paar lepels lichte confituur bij wat water en laat opkoken. Dit word de glaze voor op het einde. Ik heb voor extra zekerheid wat gelatine poeder toegevoegd, geen idee of het echt hielp, maar het gaf me toch een beter gevoel
- meng de banketbakkersroom eens goed door elkaar en vul eventueel in een spuitzak voor makkelijke verdeling
- bedek de ganse bodem met banketbakkersroom

















- snij de cake in dunne plakjes en leg op de banketbakkersroom (deze en de volgende stap kan je overslaan) 

















- bedek met een dunne laag confituur naar wens
















- bedek nu met het gewenste fruit

















- we zijn er bijna! met een borsteltje bestrijk het fruit met de glaze. dit geeft het fruit een mooie glans en zou alles bij elkaar moeten houden. (ik heb aardbei confituur gebruikt in plaats van abrikoos)
















Ziezo, smakelijk!
















Heerlijk met een toefje slagroom.





Reacties