Waterijsjes met stukjes fruit

Deze heerlijke waterijsjes zijn een leuke en 'gezonde' verfrissing voor de warme dagen. Leuke activiteit om met de kindjes te doen of snel even zelf in elkaar te steken. Iedereen kan zijn ijsje personaliseren met het fruit dat hij/zij wenst. 

Wat heb je nodig:

* assortiment drinken, zoals: fruitsap, limonade, vruchtensap,..
* assortiment fruit naar keuze. ik had een galia meloen, mango, aardbeien, appelsien, perzik, druiven, kiwi, banaan en ananas
* en natuurlijk een waterijs vorm

Hoe maak je ze:

- vraag eerst rond of je familie/bezoek een speciale voorkeur heeft voor ene bepaalde combinatie
De combinaties die ik heb gemaakt zijn:
  • Mango, aardbei en kiwi met vruchtensap
  • Appelsien, perzik en ananas met vruchtensap
  • kiwi, druiven en mango met limonade
  • aardbei, druiven en kiwi met appelsiensap
  • kiwi, druiven en banaan met appelsiensap
- was de waterijs vormen
- snij het fruit in kleine stukjes en doe het in de vormen
- giet er traag een beetje van de gewenste drank over
- met een mes of de steel van een lepel beweeg het fruit in de vorm van buiten naar het midden aan alle kanten. Zo kan het sap zich verspreiden naar de onderkant en de zijkanten
- vul de vormen net niet helemaal vol met drank
- steek er de stokjes/houders in en vries overnacht of minsten een uur of 8

Ik heb deze vormen gekocht bij de Albert Heijn voor €3.99


Moest je niet genoeg vormen hebben of helemaal geen kan je ook gewoon plastiek bekertjes met houten stokjes gebruiken.


- vul 1/3 van het bekertje met drank
- snij het fruit en voeg in de bekertjes
- wanneer je vind dat je genoeg fruit hebt kan je eventueel nog wat drank bijvoegen
- roer het fruit eventueel onder elkaar
- steek er het houten stokje in. Als dit niet blijft staan kan je het bekertje bedekken met plastic- of aluminiumfolie en prik er een klein gaatje in zodat je er het stokje kan doorsteken of was een paar uur tot het sap een beetje bevroren is

Ik had van die lekstok stokjes gebruikt omdat ik geen houten in huis had. Ze werken voor de eerste 5 min, maar zodra het ijs begint te ontdooien word het stokje nat en week en is het niet meer makkelijk om het ijsje op te eten.
- zoals de andere ijsjes zet je deze voor een paar uur in de vriezer

Wanneer je een ijsje wilt eten hou je de vorm gewoon even onder warm water en kun je ze uit de vorm halen. De ijsjes in de bekers komen er veel makkelijker uit, ze vlogen er bij mij zelfs bijna uit. Gebruik wel bekers die aan de onderkant smal zijn. Hoe dikker de onderkant hoe moeilijker het is om het ijsje te eten.




























Ik vond de mango en de druiven met limonade of appelsiensap het lekkerst. ik zou wel oppassen met kiwi en appelsiensap. Mijn appelsiensap was niet zuur, maar met de kiwi was het wel een beetje te zuur. voeg hier misschien wat suiker bij zodat het de zure van de kiwi en appelsien wat in toon houd.

Ik heb uiteindelijk toch niet de galia meloen, de perzik en de ananas gebruikt. Ik vond het zonde om dit fruit helemaal open te snijden voor een klein stukje. Volgende keer hou ik het gewoon bij 4-5 soorten fruit en daar moeten ze dan maar uit kiezen. Anders blijf je met al dat fruit zitten of moet je x-aantal ijsje maken die misschien niet opgegeten worden.

Het fruit in het ijs bevries natuurlijk mee maar wanneer je het opeet tegen dat je aan een stukje fruit bent is dit al bijna of helemaal terug zacht geworden.

Smakelijk!

Reacties