Bagels

Al een tijdje zit ik in mijn hoofd met bagels, ik wist dat het een soort broodje was maar wat het precies was wist ik niet. Daarom besloot ik om ze een keer zelf te maken. Ik was er heel positief over tot ik in het recept mijn aartsvijand zag staan: gist! Ik probeer altijd recepten te vermijden waarvoor je gist nodig hebt, telkens mislukt alles wat ik maak. Gist moet je behandelen met een beetje TLC (Tender, Love & Care), bij mij moet alles snel snel gaan, ik heb er niet het geduld voor. Maar ik was op een missie en deze broodjes zouden lukken! 
De ingrediënten:
maakt ongeveer 9-10, afhankelijk van de grote die je maakt


500gr tarwebloem
20gr verse gist of 1 zakje instant gist
2 lepels olie
2 eieren, beide in een aparte kom en los geklopt
1 zakje bakpoeder
10gr zout
250-300ml lauw water
De bereiding: 

- doe de bloem in een kom en voeg er de gist bij (verse gist kruimel je erover)
- meng en voeg er het zout bij
- voeg al roerend de olie, 1 ei en het water toe. voeg beetje bij beetje het water toe tot de juiste dikte.
- blijf roeren tot er een samenhangend deeg ontstaat. of een vieze, brokkerige hoop. geen paniek als het zo is, het komt allemaal wel goed


- dek dit af met plasticfolie en laat zo 15 min staan
- bebloem je werkbank en kneed het deeg 10 min lang tot het soepel en elastisch is
- vorm tot een bal en leg het terug in de kom en dek terug af. zet op een warme plaats en laat 1 uur rijzen tot het in volume verdubbeld is. ik heb dit gewoon in de microgolf gezet die uit stond.

Zo zag het deeg eruit voor het rijzen
Na 1 uur rijzen
- verdeel het deeg in 10 ongeveer gelijke stukken
- rol van elk stuk een balletje en laat deze allemaal afgedekt 5 min rusten
- druk de balletjes plat en maak er met je vinger een gat in. door het op je werkblad rond je vinger te draaien word het gat groter
- leg op een bord of bakplaat met bloem/bakpapier en dek af. laat 15 rijzen
- vul een kookpot 2/3 vol en breng dit met de bakpoeder aan de kook
- verwarm de oven op 230-240°C
- als het water kook zet het vuur op laag. Pocheer het deeg 1-2 min aan de ene kant en 1-2 min aan de andere kant 
- laat ze op een rek uitlekken
- leg ze op een bakplaat met bakpapier
- bestrijk rijkelijk met het tweede los geklopt ei
- besprenkel eventueel met sesamzaadjes of maanzaadjes
- bak 20 min tot goudbruin
- laat volledig afkoelen op en rooster


Bagels worden in Amerika op elk moment van de dag gegeten.
Als ontbijt, lunch en avondeten.
Omdat het zoals een gewoon broodje is kan je het beleggen met wat je maar wilt. Met vlees- of kaaswaren, wat confituur, een lekkere krabsalade of een beetje pesto. Of zelf gewoon een broodje gezond.
Als avondmaal kan je bij het deeg wat kruiden bijdoen en het beleggen met en stukje kip, vis of je kan er een lekkere hamburger van maken.
Zelf wordt in Amerika een bagel als dessert gegeten. Een beetje roomkaas of platte kaas met vers fruit, misschien zelfs een beetje chocolade.

Bagels zijn eigenlijk gewoon broodjes, maar veel zwaarder. Daarom is het verstandig om ze niet al te groot te maken.

Je kan het deeg de dag voor je ze gaat bakken maken, zo zijn ze minder zwaar en bespaar je de dag zelf wat tijd. Zie wel dat je de kom goed afdekt met folie en er iets in of op zet, bv een bord of kom met wat gewicht. Het deeg blijft namelijk gewoon rustig verder rijzen. kneed het voor je de bagels vormt nog even door en het deeg is weer klaar voor gebruik.

Ik heb er een stuk of 10 gemaakt en ze waren allemaal in èèn dag op. een paar bij het ontbijt, een paar als snack en dan 's avonds lekker in een tomatensoepje doppen. Heerlijk gewoon. Zeker eens proberen!

Reacties