Worteltaart

Ik zou gezworen hebben dat ik in de helft had gesneden!
Dit is het jaar van nieuwe recepten, nieuwe smaken, nieuwe uitdagingen. En deze worteltaart was zeker een uitdaging. En wat past er nu niet beter bij Pasen dan worteltaart? 

Ik heb het maken van deze taart weken moeten uitstellen omdat ze er thuis geen zin in hadden en constant smoesjes verzonnen om deze taart maar niet te hoeven proeven. Tot ieders verbazing was deze worteltaart zeer lekker! 

De ingrediënten:


340gr boter
195gr bloem
90gr cakebloem
7gr bakpoeder
7gr bicarbonaat
15gr kaneel (optioneel)
150gr suiker
160gr licht bruine suiker
200gr eieren (3-4)
1 lepel vanille extract
5 medium grote wortels, geraspt
indien gewenst noten en/of rozijnen





De bereiding:

- plaats de boter op het vuur tot de boter gesmolten is en bruin wordt. Brokjes melk zullen verbranden en naar de bodem zakken. Als de boter mooi donker bruin is haal het van het vuur, giet langzaam over in een schaal, zorg ervoor dat de verbrande stukjes niet meekomen. Laat afkoelen
(als de boter niet bruin wordt is dit geen ramp. je kan het zo ook gebruiken)
- verwam de oven op 180°C
- bereid je bakvorm voor met bakpapier en boter/bakspray
- zeef de bloem, cakebloem, bakpoeder, bicarbonaat en kaneel samen
- in een andere kom meng de suikers, eieren en de vanille samen
- voeg de licht afgekoelde boter hierbij en meng
- voeg de bloem mix toe en meng alles onder elkaar
- doe er de wortels, noten en rozijnen bij en meng nog eens goed


- dump dit in de bakvorm. als je de cake in twee schalen bakt bak je dit voor 35-45min. als je het in èèn schaal doet bak je dit voor 1uur


Als de taart is afgekoeld kan je deze vullen en bedekken met je gewenste botercrème/frosting. Ik heb mijn gevuld en bedekt met roomkaas frosting en afgewerkt met mijn fondant wortels en 2D Paashaas.



Het is ook zeer lekker gewoon zoals is. Maar dan misschien in cake vorm? je kan er ook cupcakes van maken.

Reacties