Chocolate chip cookies

Waarschuwing: deze koekjes zijn zo lekker dat mensen zullen vechten voor de laatste!

Dit recept maakt +- 24-27 koekjes. Je kan het recept gemakkelijk dubbelen als je meer wilt,  ik vindt het lekkerder om gewoon verse te bakken als de eerste op zijn.



De ingrediënten:


135gr bloem
25gr suiker
90gr cassonadesuiker (licht bruine)
120gr boter
1 ei
70-105gr chocolade chips
1/4 theelepel bicarbonaat 
1/2 theelepel zout
1 theelepel vanille extract


De bereiding:

- verwarm de oven op 175°C

- in een kom meng de bloem, zout en de bicarbonaat onder elkaar en zet opzij voor later
- in een andere kom mix de boter met beide suikers tot een crème massa
- voeg het ei en de vanille extract toe en mix
- voeg er nu de droge ingrediënten toe en mix tot een geheel
- voeg de chocolade chips toe en meng alles nog eens goed door elkaar

- lepel het deeg op een bakplaat bedenkt met bakpapier
( laat genoeg plaats tussen de hoopjes deeg omdat deze nog 'uitloopt' tijdens het bakken)
- bak 10-15 minuten op 175°C, afhankelijk van hoe donker je ze wil
ik neem een theelepel vol deeg en rol het van de ene theelepel naar de andere en terug. Zo worden de koekjes ongeveer rond. Door hoever ik ze hier uit elkaar leg komen ze net niet tegen elkaar als ze gebakken zijn. Ik wou snel zijn en op de schaal van de eerste partij had ik er ineens 7 gelegd. Zoals je kunt zien aan het donkere gedeelte van het bakpapier werd het èèn grote koek. Je zit nog wel de lijnen waar ze elkaar raken en je kan ze daar ook terug breken, maar ze zien er niet zo schoon uit om te presenteren. Ik bak mijne 12-15 min op 190°C omdat ik graag heb dat de buitenkant donker is en de binnenkant nog lekker zacht. 

Zien ze er niet lekker uit? Voor mensen die liever geen chips in hun koekjes hebben kan je deze er gewoon uitlaten of het recept net voor je de chips toevoegt in twee verdelen en dan èèn deel met chips maken en de andere zonder. Zonder chips zijn ze ook nog heerlijk.

Note: De chocolate chips die ik gebruik zijn de Cake 'n Party bakvaste chocoladedruppels van Aveve. 

This recipe in English: Chocolate chip cookies

Reacties