Honing en yoghurt cake


Ik had een dikke, zware, zure cake verwacht. In de plaats kreeg ik een lekkere, luchtige, sponzige, zachte, vochtige cake. Het proefde helemaal niet naar yoghurt. 
Ik heb  proeftest gedaan. Mijn zus is een heel kieskeurige, dus als zij iets goedkeurt dan is het ook goed.
Ik heb haar een klein stukje cake gegeven zonder te zeggen welke cake het is en de cake werd goedgekeurd. Ze proefde er zelfs de honing en de yoghurt niet in. Geslaagd!


De ingrediënten

voor 1 cake van 20 of 22 cm

  • 170 gram boter
  • 200 gram suiker
  • 3 eieren
  • 1 thl vanille extract
  • 250 gram bloem
  • 2 thl bakpoeder
  • 1/2 thl bicarbonaat
  • 1/2 thl zout
  • 245 gram yoghurt. Ik gebruik meestal Griekse yoghurt, deze keer hadden ze er geen in de winkel dus heb ik Turkse yoghurt gebruikt. Ik vond dat er niet veel verschil van smaak was. Misschien was de Turkse een klein beetje zuurder
  • 85 gram honing

De bereiding


- verwarm de oven op 180°C
- vet je bakvorm in en leg een velletje bakpapier op de bodem
- in een kom meng de bloem, de bakpoeder, de bicarbonaat en het zout
- in een andere kom meng de yoghurt en de honing

- in een mengkom crème de boter met de suiker
- mix in de eieren en de vanille extract
- mix om de beurt bloem en yoghurt bij de boter. Begin met de bloem en eindig met de bloem. Dus: bloem, yoghurt, bloem, yoghurt en bloem.



- vul de bakvorm
- zet de bakvorm in de oven en bak 50 min op 180°C, verlaag de oven naar 160°C en bak nog eens 15-18 minuten
- test de cake met een saté stokje. Als er nog beslag aan het stokje hangt bak de cake nog even verder, als het stokje droog is dan is de cake klaar
- haal de cake uit de oven en laat een paar minuten afkoelen in de vorm
- haal de cake voorzichtig uit de vorm en haal er het bakpapier af. laat volledig afkoelen op een koelrek



Smakelijk!

Zie nu hoe luchtig deze cake is! dit moest het stukje zijn voor op de foto, maar ik kon de cake niet weerstaan. De hele snee was op voor ik nog maar één foto heb kunnen nemen. echt omnomnom!

Ga je dit recept maken? Neem er dan zeker een foto van en tweet het naar @Bakelikeitshot of deel het op facebook.com/bakeitlikeitshot
Of wil je het recept gewoon delen met andere, gebruik dan zeker de 'deel' knopjes bovenaan onder de titel. Alvast heel erg bedankt!

Reacties