Italian tiramisu


Ik heb altijd gezworen dat ik nooit meer tiramisu ging maken. De aller eerste keer dat ik tiramisu maakte was met een ander recept en het was meteen gelukt, ik heb het daarna nog vier keer geprobeerd en telkens mislukte het. Na een tijd vond ik het gewoon zonde van het geld. Sindsdien zoek ik naar een tiramisu recept voor dummies. Het enige dat in dit recept fout kan gaan is dat je de eieren niet koud genoeg laat worden.


De ingrediënten:

150gr suiker

5 eigele
450gr mascarpone
een doos lange vingers (afhankelijk van de vorm die je gebruikt. mijne was 21x16 en ik krijg 3 lagen met 36 koekjes)
cacao poeder of chocoladesnippers
een kop koffie
indien gewenst, drank



De bereiding:

- Ze een kookpot met water op, zorg ervoor dat het water niet in aanraking kan komen met de kom met eigele. zodra het water kookt zet op een laag vuurtje, je wilt enkel de stoom

- plaats de eigele en de suiker in een kom en zet op het water
- roer in de eigele en de suiker met een klopper
- als het mengsel warm wordt blijf je roeren voor 5 min
- haal de kom van het water en laat afkoelen. voor sneller resultaat zet in de lavabo met koud water, het duurt dan ongeveer nog 15 min voor ze koud zijn
- maak de koffie klaar
- als het mengsel VOLLEDIG afgekoeld is zou het een dikke crème moeten zijn

- meng er de mascarpone bij


- dip de koekjes in de koffie en leg in de schaal
- bedek de koekjes met een laagje mascarpone
- herhaal de vorige twee stappen tot je schaal vol is
- bestrooi met cacao of chocoladesnippers
- plaats in de koelkast voor een paar uur

klaar is kees!

dit was na 4-5u in de koelkast. hoe langer de tiramisu
in de koelkast blijft bv overnacht, hoe steviger hij wordt


















note: het is geen ramp als je de eigele langer dan 5min opklopt boven de stoom. Ik heb dit getest en de eigele 10min boven de stoom laten staan. Het is dan geen crème meer maar een dikke pasta, het bleef als een klomp aan mijn metalen lepel hangen. De pot mascarpone woog 500g dus ik had 50g over en die heb ik samen gemengd met een beetje van de pasta en verrassend werkte het. Nadien heb ik het in een container in de koelkast gezet en zelfs na een paar uur bleef het goed vloeibaar, het werd niet steen hard zoals ik had gedacht. Ik vond wel dat het zoeter was dan de crème. Maar ik zou toch proberen er op te letten dat je het toch maar 5min boven de stoom houd, zeker NIET langer dan 10min. 
Deze foto is van de dag na hij gemaakt was

















This recipe in English: Italian Tiramisu

Reacties